Według najnowszego raportu na temat mikromobilności, wydanego przez Urząd m.st. Warszawy, pokazano, że przeciętny czas przejażdżki na elektrycznej hulajnodze po stolicy wynosi 8 minut, podczas gdy przejażdżka rowerem miejskim trwa średnio 14,5 minuty. Raport ten przedstawia, w jaki sposób mieszkańcy Warszawy korzystają z udostępnionych do współdzielenia hulajnóg i rowerów miejskich. Analizie poddano aż 15 milionów przejazdów dokonanych w ciągu dwóch lat – 2021 i 2022.

To pierwsze tego typu badanie na świecie oparte na tak obszernej bazie danych pochodzących od wielu dostawców usług. Do opracowania wykorzystano informacje dostarczone przez firmy Bolt, Dott, Lime i Tier, a także dane z systemu Nextbike. Badanie zostało przeprowadzone przez Łukasza Nawaro z Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z zespołem Biura Strategii i Analiz. Ta innowacyjna współpraca pomiędzy środowiskiem naukowym, urzędem miasta i prywatnymi firmami była możliwa dzięki programowi stypendiów doktoranckich m.st. Warszawy. Pan Łukasz, jako ekspert od mikromobilności, jest laureatem tego programu.

Raport przedstawia interesujące szczegóły na temat różnicy w użyciu współdzielonych e-hulajnóg i rowerów miejskich Veturilo. Wykazano, że podróże na e-hulajnogach są generalnie krótsze (średnia 8 min, mediana 6 min) i pokonują mniejszą odległość (średnia 814 m, mediana 111 m). Podróżowanie za pomocą rowerów Veturilo natomiast trwa dłużej (średnia 14,5 min, mediana 11,5 min) i pokrywa większe dystanse (średnia 1751 m, mediana 2420 m).

Podróże na e-hulajnogach w Warszawie charakteryzują się specyficznym wzorcem skupienia i izolacji: wiele przejazdów koncentruje się na obszarze centrum miasta i okolicach terenów biznesowych czy turystycznych. System Veturilo ma zdecydowanie bardziej rozproszony charakter, ale często wykorzystywany jest na terenie kampusów uniwersyteckich.

Zauważono również, że popularność e-hulajnóg wzrasta w piątki i soboty, podczas gdy rowery Veturilo są częściej wybierane przez weekendy. Częściej wykorzystuje się hulajnogi do przejazdów nocnych.

Interesujące jest, że około 25% podróży e-hulajnogą kończy się w odległości 70 metrów od przystanku autobusowego szybkiego kursu, przystanku tramwajowego lub wejścia do metra. Dla systemu Veturilo ten wskaźnik wynosi około 52%. Mikromobilność wypełnia więc rolę uzupełniającą w systemie transportu publicznego zarówno dla rowerów, jak i hulajnóg, z tą różnicą, że skala jest większa w przypadku Veturilo. E-hulajnogi wykazują natomiast większą integrację ze stacjami metra, zwłaszcza linii M1, co sugeruje, że mieszkańcy Warszawy często kontynuują swoje podróże metrem po dojechaniu na hulajnodze do stacji metra.

W kwestii parkowania hulajnóg, okazało się, że niewielki odsetek – zaledwie 6% podróży – kończy się na terenie wyznaczonym przez Zarząd Dróg Miejskich (dane z września 2022 r., porozumienia z operatorami podpisano w grudniu 2021 r., a stojaki ukończono wyznaczać w sierpniu 2022 r.). Niemniej jednak, jedna trzecia tych, którzy zakończyli swoją podróż w promieniu 30 metrów od wyznaczonego miejsca, zdecydowała się zaparkować w pobliżu stojaka.

Na podstawie dostępnych danych, autorzy raportu szacują liczbę użytkowników e-hulajnóg w Warszawie na około 100 tysięcy, a regularnych użytkowników (odpowiedzialnych za dwie trzecie przejazdów) na 10-20 tysięcy. Liczba zarejestrowanych użytkowników Veturilo wynosi 146 tysięcy (osoby, które zarejestrowały się w nowym systemie wypożyczeń rowerów, aktywnym od 2023 roku). Zauważono również, że przeciętny użytkownik korzysta z e-hulajnogi kilka razy w miesiącu.