Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) w Warszawie zatwierdził największy projekt inwestycyjny dotyczący infrastruktury rowerowej na 2023 rok. To przebudowa ulicy Andersa, która ma na celu utworzenie oczekiwanej trasy dla rowerzystów.

Inwestycję przeprowadzi warszawska spółka Wegarten, której oferta została uznana za najbardziej korzystną finansowo. Kwota 31,8 mln złotych była niższa od przewidywanej w kosztorysie. Zgodnie z warunkami przetargu „zaprojektuj i wybuduj”, firma będzie odpowiedzialna za przygotowanie dokumentacji budowlanej i wykonawczej opartej na zatwierdzonym projekcie organizacji ruchu, a także za prace terenowe. Cały proces, od formalności po budowę, zaplanowany jest na 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Oznacza to, że prace będą prowadzone w latach 2024-25.

Przebudowa ulicy Andersa to kolejne stadium rozwoju „kręgosłupa” rowerowego centrum miasta. Po ukończeniu ostatniego odcinka ścieżki rowerowej na ulicy Marszałkowskiej i placu Bankowym, przedstawiono szczegółowy plan dalszej rozbudowy tej trasy. Pełnię możliwości zyska dopiero po jej przedłużeniu na północ. Celem jest umożliwienie rowerzystom dojazdu z Żoliborza, a nawet z Bielan, do Nowego Centrum Warszawy.

Umowa dotyczy odcinka ulicy Andersa od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. W tym samym czasie powstają również plany drugiego etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez okolice stacji metra Ratusz-Arsenał aż do placu Bankowego. Ponadto, rozważany jest dalszy ciąg trasy wzdłuż ulicy Mickiewicza i placu Wilsona. W sumie to aż 3 kilometry trasy międzydzielnicowej prowadzącej bezpośrednio do Śródmieścia.

Po ukończeniu wszystkich wymienionych etapów, korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie mierzyć prawie 8 kilometrów. Miasto jednocześnie dokłada wszelkich starań, aby poprawić jakość istniejących tras rowerowych poprzez ich modernizację i rozbudowę infrastruktury rowerowej na różnych odcinkach ulicy Marszałkowskiej.

Pierwszy etap projektu obejmuje budowę asfaltowej dwukierunkowej trasy rowerowej o długości 1,2 kilometra. Ścieżka połączy wszystkie odcinki w okolicy, m.in. drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, pasami rowerowymi na ulicach Dawidowskiego, Bonifraterskiej i Międzyparkowej oraz drogami dla rowerów na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Realizacja tego przedsięwzięcia będzie wymagała modernizacji wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną.

Trasa rowerowa zostanie zaprojektowana tak, aby jak najmniej ingerować w istniejącą zieleniec i nie pogarszać warunków życia dorodnych szpalerów drzew muranowskich. W miejscach, gdzie jest to możliwe, będą przeprowadzane tzw. rozpłytowania – usuwanie zbędnych betonowych lub wyłożonych płytami powierzchni, które powinny zostać zastąpione zielenią. Może to dotyczyć miejsca przy skrzyżowaniu z ulicą Muranowską, która również przejdzie całkowitą modernizację.

Umowa zawiera również dwa mniejsze „dodatki”. Chodzi o przedłużenie istniejących pasów rowerowych na ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowę krótkiego fragmentu drogi dla rowerów, finansowanego ze środków budżetu obywatelskiego. Ten odcinek powstanie po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.