Związek Banków Polskich wspólnie z Bankowym Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP oraz Centralnym Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości i Komendą Główną Policji przekazują ostrzeżenie dotyczące coraz bardziej rozpowszechnionych zagrożeń w cyberprzestrzeni. Istotne jest, aby społeczeństwo zostało poinformowane o taktykach stosowanych przez osoby mające na celu wykorzystanie naszej niewiedzy i braku ostrożności.
Jedną z technik stosowanych przez cyberprzestępców jest tzw. spoofing telefoniczny, metoda polegająca na generowaniu fałszywych połączeń telefonicznych z wykorzystaniem naruszenia tożsamości instytucji bankowej. Choć Polacy coraz częściej korzystają z różnych form aktywności w sieci, niestety nadal brakuje im świadomości z zakresu bezpieczeństwa cyfrowego. Kluczowe jest, aby każda osoba korzystająca z internetu znała podstawy bezpiecznego poruszania się po sieci i zachowywała ostrożność na każdym kroku.
Przykład działania cyberprzestępcy może wyglądać następująco: do danej osoby, będącej klientem banku, dzwoni ktoś, kto przedstawia się jako pracownik tej instytucji. Informuje, że bank zablokował podejrzany przelew na kwotę 500 zł, wykonany z rachunku klienta. Następnie osoba podająca się za pracownika banku pyta, czy to rzeczywiście klient wykonał ten przelew. W momencie, gdy klient zaprzecza, rozmówca informuje go o rzekomym przejęciu dostępu do jego konta przez nieznane osoby. Fałszywy pracownik banku dowiaduje się następnie o innych kontach posiadanych przez ofiarę i sugeruje, że jej środki finansowe są w niebezpieczeństwie. Proponuje przekierowanie funduszy na tzw. bezpieczne konto techniczne.