Rozpoczęły się prace przywracające blask kościołowi Res Sacra Miser, położonemu przy Krakowskim Przedmieściu 62. Od 2016 roku, miejska kasa stolicy wspiera finansowo prace konserwatorskie w tym obiekcie sakralnym. W tegorocznym planie przewidziano renowację rzeźb oraz obrazów zdobiących główny ołtarz świątyni. Miasto Warszawa zdecydowało się przekazać na ten cel 265 122 zł.

Unikalny kościół, który powstał w 1664 roku na terenie dawnego pałacu Adama Kazanowskiego, jest szczególnym miejscem ze względu na swoją wartość artystyczną i historyczną. Zbudowany jako świątynia dla karmelitanek bosych, jest jednym z niewielu kościołów w stolicy, które przetrwały działania wojenne bez większych strat.

Niedawno ukończono tam kilka ważnych prac konserwatorskich. Zdobiące sklepienie malowidła odzyskały swoją dawną świetność, a na ścianach pojawiły się freski z czasów panowania karmelitanek bosych, pochodzące z pierwszej połowy XVIII wieku. Restaurowane obrazy olejne, namalowane bezpośrednio na tynku, a pochodzące z drugiej połowy XIX wieku, również odzyskały pierwotną formę. Oprócz tego, przeprowadzono szczegółową konserwację żeliwnej ambony i balustrady galerii.

Pierwszy etap renowacji barokowego ołtarza, datowanego na pierwszą połowę XVIII wieku i przypisywanego warsztatowi Bartłomieja Michała Bernatowicza, właśnie się rozpoczął. W kościele pojawił się on pod koniec XVIII wieku lub na początku XIX wieku. Pięć pozłacanych figur wykonanych z drewna lipowego zdobi nastawę ołtarza. Obecnie konserwatorzy pracują nad dwoma z nich. W planach jest także renowacja sześciu obrazów olejnych z końca XIX wieku, w tym czterech wysuwanych.

Pod prace konserwatorskie zostanie również poddana grupa rzeźbiarska Świętej Trójcy z glorią oraz figura Św. Zachariasza, które zdobią ołtarz. Te cudowne rzeźby pokryte są wtórnymi warstwami polichromii i złoceń, które niejednokrotnie pękają i się rozwarstwiają. Widoczne są także liczne ubytki gruntu, polichromii i złoceń.

Seria obrazów z ołtarza także zostanie poddana konserwacji. Wśród nich znajdują się: Ukrzyżowanie, Matka Boska Częstochowska, Serce Pana Jezusa, Modlitwa w Ogrójcu, Św. Ludwika de Marillac, Św. Wincenty a Paulo. Ich stan jest różny – niektóre są pociemniałe i przez to trudno odgadnąć ich prawdziwe piękno. Prawdopodobnie przyczyną zniszczeń były wahania wilgotności po zamontowaniu centralnego ogrzewania w kościele w latach 60. XX wieku oraz uszkodzenia powstałe podczas działań wojennych.

Wszystkie obrazy i rzeźby zostały już zdjęte z ołtarza i przeniesione do pracowni konserwatorskiej. Głównym celem prowadzonych prac jest zatrzymanie procesów niszczących te cenne zabytki oraz przywrócenie im pierwotnej wartości estetycznej. Prace konserwatorskie są ściśle związane z badaniami naukowymi, które pomogą lepiej poznać historię ołtarza oraz techniki i technologię używane do tworzenia tych dzieł sztuki.