Firma Metro Warszawskie udostępniła propozycje składane przez firmy w ramach przetargu dotyczącego „Prac przedprojektowych dla IV linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową w Warszawie”. Otrzymano trzy zaoferowania, które teraz będą poddane szczegółowej ocenie przez komisję przetargową, włączając w to sprawdzenie prawidłowości składania ofert.

Na realizację tego zamówienia, Metro Warszawskie przeznaczyło środki finansowe w wysokości 50 mln 922 tys. zł brutto. Propozycje cenowe od zgłoszonych firm – ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o., Voessing Polska Sp. z o.o. oraz Metroprojekt sp. z o.o., wynosiły odpowiednio: 54,7 mln zł brutto, 52,3 mln zł brutto oraz 52,2 mln zł brutto, co stanowi niewielkie przekroczenie planowanego budżetu.

Koncepcja linii M4 ma kluczowe znaczenie dla struktury komunikacyjnej miasta, zapewniając połączenie pomiędzy 9 dzielnicami, pokonując bariery komunikacyjne takie jak linie kolejowe czy główne arterie drogowe, a także umożliwi tworzenie funkcjonalnych punktów przesiadkowych do innych środków transportu miejskiego. Oczekuje się, że prace związane z przedprojektem linii M4 i Stacji Techniczno-Postojowej zakończą się do 2027 roku.

Zakres obowiązków wybranej firmy projektowej obejmuje między innymi: opracowanie stref wpływu budowy metra na otaczającą zabudowę, dokumentację hydrogeologiczną i geologiczno-inżynierską oraz raporty wstępne i końcowe. Szczególne znaczenie mają analizy trasy IV linii metra, uwzględniające lokalizację obiektów, potencjalne miejsca kolizji, uwzględnienie isniejących budynków i infrastruktury czy naturalnych przeszkód.

Celem prac przedprojektowych jest również ustalenie możliwości wprowadzenia autonomicznych systemów prowadzenia pojazdów oraz zastosowania drzwi peronowych na stacjach. Istotna będzie także analiza rozwiązań ekologicznych związanych z zaopatrzeniem w energię i ciepło oraz wykorzystaniem deszczówki.

Czas realizacji zamówienia przez wykonawcę wynosi 38 miesięcy. Wybór najkorzystniejszej oferty dokonany zostanie po rekomendacji komisji przetargowej składającej się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Oferty będą oceniane na podstawie kryterium cenowego (60%) oraz pozacenowych, zależnych od doświadczenia poszczególnych specjalistów (każde po 10% wartości całkowitej oceny).

Ważnym jest, że zamówienie nie obejmuje opracowania koncepcji architektonicznej elementów wystroju hal peronowych i hal odpraw, szczegółowej formy i kształtu pawilonów wyjściowych metra czy zagospodarowania terenów wokół projektowanych obiektów naziemnych linii metra. Te elementy będą tematem oddzielnego postępowania przeprowadzanego przez miasto stołeczne Warszawa, które planowane jest podczas trwających prac przedprojektowych.

Planuje się, że linia M4 będzie dłuższa od aktualnie istniejących linii M1 i M2 – ma mieć 26 kilometrów długości i składać się z 23 stacji – w tym dwóch wspólnych z liniami M2 i M3. Planuje się wyposażenie ośmiu stacji w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powstanie także kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.