Stolica Polski, Warszawa, wyasygnuje dodatki w wysokości 164 milionów złotych, które miałyby zasilić kwestię bezpieczeństwa na drogach. To sprawi, że w miejskim budżecie suma środków przeznaczonych na ten cel osiągnie niebywałą wartość 284 milionów złotych. Głównym zamysłem jest finalizacja programu przebudowy tych ze zebrań dla pieszych, które zostały najgorzej ocenione podczas audytu bezpieczeństwa.
Planujemy intensyfikować rytm inwestycji i dalej redukować liczbę ofiar wypadków. Do bieżących środków przeznaczonych na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego dołożymy dodatkowe 164 miliony złotych. Wniosek o to zostanie rozpatrzony przez radnych podczas sesji Rady m.st. Warszawy 17 października. Dodatkowe fundusze zostaną rozdzielone na 4 lata – deklaruje Tomasz Mencina, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Kiedy dodamy te środki do tych, które już są planowane na ten cel, miasto Warszawa wyda co najmniej 284 miliony złotych do roku 2028 – to największy budżet na ten cel w historii miasta. Łącznie z wydatkami, które już zostały poniesione, kwota ta przekroczy pół miliarda złotych.
Nowy program, rekordowe wydatki
Miasto Warszawa każdego roku przeznacza kilkadziesiąt milionów złotych na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu powstają nowe ronda, sygnalizacje, azyle, elementy uspokojenia ruchu oraz oświetlenie.
Takie działania są niezwykle metodyczne i zaplanowane, co jest możliwe głównie dzięki audytowi bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Ich skutki też są wyjątkowe. Liczba ofiar wypadków drogowych jest znacznie niższa od średniej krajowej i unijnej i co najważniejsze – nadal maleje – klaruje Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
170 miejsc do przebudowy
Środki na poprawę bezpieczeństwa na drogach w Warszawie zostaną wykorzystane do budowy nowych rond, sygnalizacji świetlnych i wprowadzenia elementów uspokajających ruch. Objmą wszystkie przejścia dla pieszych oznaczone jako „priorytetowe” w audycie BRD, czyli te ocenione najgorzej przez audytorów.
Do roku 2028 chcemy osiągnąć ten cel. Obecnie jesteśmy na półmetku, co oznacza, że pozostaje do przebudowy jeszcze 170 miejsc. Zmiany w każdym z nich będą oparte na rekomendacjach audytorów i dostosowane do konkretnych miejsc – dodaje Łukasz Puchalski.
Do teraz Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził 772 takie działania na 580 zagrożonych zebrach dla pieszych. Co więcej, 2100 przejść dla pieszych otrzymało dodatkowe oświetlenie – to prawie wszystkie te, które tego potrzebowały.
Zmiany organizacyjne w Zarządzie Dróg Miejskich
Dane statystyczne z ostatnich lat ukazują spadek liczby śmiertelnych wypadków. Aby jednak zapewnić sprawną realizację programu poprawy bezpieczeństwa na drogach, potrzebne są precyzyjne diagnozy zagrożeń oraz stabilne finansowanie inwestycji.
Od października w Zarządzie Dróg Miejskich, odpowiedzialnym za audyt przejść, zostanie utworzony nowy dział ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego zadania obejmą m.in. nadzorowanie realizacji nowego programu bezpieczeństwa ruchu drogowego i organizacji ruchu, kontynuowanie projektu „Droga na szóstkę” (bezpieczeństwo pod szkołami) oraz prowadzenie badań i analiz.