Każda osoba może stać się celem ataku cyberprzestępców. Wszyscy jesteśmy narażeni na pokusę uwierzenia w reklamy obiecujące pokaźne zyski bez ryzyka, związane z inwestycjami w waluty, kryptoaktywa, weksle, akcje lub obligacje. Przekonujący przekaz tych reklam jest często wzmacniany przez bezprawnie wykorzystywane wizerunki osób publicznych, co dodatkowo przyciąga potencjalne ofiary. Prostota i szybkość zarobku przedstawiane są jako gwarancja sukcesu – wystarczy jeden kliknięcie.
Cyberprzestępcy nie ustają w swoich działaniach, dostosowując się do obecnych trendów i tworząc coraz to nowe metody wyłudzania pieniędzy. Perfekcjonują swoje techniki socjotechniczne i strategie wyłudzeń. Fałszywie przedstawiają się jako znane postacie lub renomowane firmy i nieustannie obiecują szybki, prosty i hojny zarobek. Powinniśmy być ostrożni! Takie oszustwa mogą prowadzić do utraty całego majątku zgromadzonego przez lata – ostrzega Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Choć schematy oszustw ewoluują, ich podstawowy cel – wyłudzenie środków finansowych – pozostaje niezmieniony. Atak może polegać na próbie zdobycia danych, takich jak loginy i hasła, lub bezpośrednim namawianiu do wykonania przelewów.
Dziś, 15 marca, w Międzynarodowym Dniu Praw Konsumenta, UOKiK rozpoczyna kampanię społeczną „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj!”. Kampania jest kolejnym z kroków w działaniach edukacyjnych podjętych przez Prezesa UOKiK mających na celu zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. W wiele inicjatyw zaangażowano różne instytucje.
Według raportu IOCTA Europolu, oszustwa inwestycyjne online są jednym z najszybciej rosnących typów cyberprzestępstw. Generują one olbrzymie straty finansowe i dotykają tysiące ofiar.