Pierwsza faza budowy linii M3 obejmuje powstanie sześciu stacji metra. Projekt zakłada połączenie z istniejącą stacją Stadion Narodowy, skąd nowa linia M3 będzie kursować do następujących stacji: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego i Gocław. Planowana jest także dodatkowa odnoga prowadząca do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.

Koncepcja linii M3 z założenia skierowana jest do 180 tysięcy mieszkańców Pragi-Południe. Nowa linia metra ma na celu zapewnić przede wszystkim efektywną obsługę komunikacyjną dla dużych osiedli, takich jak Gocław, Grochów i Kamionek. Dzięki temu podróż z tych dzielnic do centrum miasta zajmie mieszkańcom około 17 minut. Szacunki pokazują, że z nowego odcinka linii M3 korzystać będzie codziennie ponad 315 tysięcy pasażerów, a w szczycie porannym liczba ta wzrośnie do ponad 26 tysięcy osób.

Urząd Miasta wyjaśnił, że trasa trzeciej linii metra została opracowana na podstawie analiz niezależnych ekspertów oraz wynikających z prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy. Ten kluczowy dokument odgrywa istotną rolę w planowaniu przestrzennym miasta i jego dalszym rozwoju.