Zmodernizowany system wypożyczania rowerów miejskich Veturilo oraz nowe, lepsze rowery przyciągnęły do usługi wiele osób. Statystyki dla 2022 roku są imponujące, z prawie 5 milionami wypożyczeń rowerów miejskich. Warszawiacy coraz częściej korzystają z jednośladów z dodatkowym wspomaganiem elektrycznym.
Dwunasty sezon miejskiego programu rowerowego Veturilo w stolicy Polski rozpoczął się w marcu i zakończył na koniec listopada. Był to wyjątkowy sezon, pierwszy po okresie pandemii i bez ograniczeń, które wpływały na statystyki w poprzednich latach. Kluczowym elementem była transformacja do systemu Veturilo 3.0, który wprowadził znaczne zmiany w sposobie korzystania z miejskich rowerów.
Warszawskie ulice rozświetliły nowe, lżejsze jednoślady z odbiornikami GPS umożliwiającymi ich lokalizację. Wymieniono poprzednie rowery, które służyły mieszkańcom przez ostatnie sześć lat i przechodziły intensywne użytkowanie. W tym sezonie nie było już elektrozamków, a każdy rower posiadał indywidualne zapięcie wbudowane w tylne koło, które automatycznie się odblokowywało po wypożyczeniu. Zmiany objęły też stacje zwrotu rowerów, teraz można je przypiąć do specjalnie oznaczonych stojaków w kształcie litery U. Nowa aplikacja mobilna zbudowana od podstaw umożliwiła szybsze odblokowanie roweru, ułatwiając proces wypożyczania i zwrotu pojazdów.
Cennik Veturilo pozostał bez zmian, taki sam jak 11 lat temu, kiedy usługa została wprowadzona na warszawski rynek. Pierwsze 20 minut jazdy jest darmowe, co zachęca do korzystania z roweru jako elementu miejskiej komunikacji, umożliwiającego szybkie dotarcie do metra czy tramwaju. W sezonie 2022 na ulicach miasta dostępnych było 3030 jednośladów Veturilo, z czego 300 z dodatkowym wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów. Pojazdy były dostępne na 300 stacjach rozlokowanych w każdej z 18 dzielnic miasta. W tej formule system będzie funkcjonować do roku 2028.
Sezon ten był rekordowy pod względem liczby wypożyczeń – dokładnie 4 910 240. To o milion więcej niż rok wcześniej, mimo zmniejszonej liczby dostępnych rowerów – w 2022 r. było ich niemal 5 tysięcy. Liczba zarejestrowanych użytkowników systemu Veturilo równie imponowała, wzrastając z 42 832 osób w marcu do 236 866 na koniec sezonu. Przez dziewięć miesięcy sezonu notowano średnio 17,8 tysiąca wypożyczeń dziennie, a najbardziej popularnym dniem był 21 maj, z rekordowymi 32,4 tysiącami wypożyczeń.
Tradic jonale rowery były najczęściej wypożyczane – aż 3 953 560 razy, co daje łącznie 86 781 dni ciągłej jazdy, czyli 238 lat. Również rowery elektryczne cieszyły się dużym zainteresowaniem, z wynikiem 924 935 wypożyczeń, stanowiących niemal 19% wszystkich wypożyczeń.
Na koniec sezonu system Veturilo składał się z 3281 rowerów i 329 stacji. Dzięki wsparciu urzędów dzielnic i partnerów prywatnych projektu, system został rozszerzony o cztery podwarszawskie systemy miejskie (w Markach, Otwocku, Piasecznie i Pruszkowie), dodając dodatkowe 35 stacji i 278 rowerów.
Trzy z pięciu najpopularniejszych stacji Veturilo znajdują się przy przystankach drugiej linii metra, co pokazuje, że rower jest popularnym środkiem transportu umożliwiającym szybką przesiadkę. Najpopularniejszą była stacja przy Centrum Nauki Kopernik, gdzie rowery wypożyczano 70 250 razy. Pod względem dzielnic, najwięcej wypożyczeń odnotowano w Śródmieściu (22,94%), Woli (13,79%), Mokotowie (11,12%), Ochocie (8,41%), Pradze-Północ (7,72%) i Pradze-Południe (7,61%).
System Veturilo jest obsługiwany przez Nextbike Polska, który prowadzi również miejskie wypożyczalnie rowerów w innych miastach.
Aktualności