W ramach 11. edycji budżetu obywatelskiego, 1155 złożonych propozycji uzyskało pozytywną ocenę. Czeka nas ogłoszenie pełnej listy projektów pod koniec maja, a spośród nich mieszkańcy Warszawy dokonają wyboru tych, które będą realizowane w nadchodzącym roku.

Pierwsza faza oceny zgłoszonych do budżetu obywatelskiego pomysłów została zakończona. Liczba 1155 projektów, które przejdą do fazy głosowania jest już ustalona, ale to nie koniec procesu. Istnieje możliwość zwiększenia tej liczby, gdyż twórcy projektów, które otrzymały negatywną ocenę, mają prawo odwołania – podkreśla Karolina Zdrodowska, dyrektorka koordynująca kwestie przedsiębiorczości i dialogu społecznego. Dodaje również, że pełną listę projektów dostępnych do głosowania poznamy pod koniec maja.

Czynniki oceny projektów

Przesłano nam 1833 propozycje dotyczące alokacji środków z miejskiego budżetu. Od 26 stycznia urzędnicy rozpatrywali możliwość ich realizacji. Wszystkie projekty były oceniane według tych samych kryteriów. Propozycje, które spełniły wymogi formalne, zostały poddane ocenie merytorycznej. Pracownicy urzędu sprawdzali między innymi zgodność z obowiązującymi przepisami prawa, możliwość realizacji w wybranej lokalizacji, a także szacowany czas realizacji i koszt przedsięwzięcia.

Część z projektów potrzebowała pewnych modyfikacji. W takim przypadku autorzy otrzymywali propozycje zmian, które pozwoliłyby na dopuszczenie ich pomysłów do głosowania.

Status projektów (stan na 29 kwietnia 2024 r.):

  • Projekty pozytywnie ocenione: 1155, w tym 80 ogólnomiejskich i 1075 dzielnicowych,
  • Projekty negatywnie ocenione: 602, w tym 76 ogólnomiejskich i 526 dzielnicowych,
  • Projekty wycofane przez autora: 76, w tym 14 ogólnomiejskich i 62 dzielnicowe.

Wyniki oceny wszystkich projektów wraz z uzasadnieniami zostały opublikowane na stronie budżetu obywatelskiego.

Zasady odwołania od negatywnej oceny

Pomysłodawcy, którzy nie zgadzają się z negatywną oceną ich projektów, mają możliwość złożenia odwołania. Można to zrobić od 4 do 11 maja, za pośrednictwem strony budżetu obywatelskiego lub w formie tradycyjnej, papierowej:

  • Elektronicznie – po zalogowaniu na stronie budżetu obywatelskiego należy wybrać zakładkę „Moje konto”, a następnie wejść w zakładkę „Moje odwołania” i wybrać „Złóż nowe odwołanie”.
  • Papierowo – odwołanie należy złożyć w urzędzie dzielnicy właściwym ze względu na lokalizację projektu lub w Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy, za pośrednictwem kancelarii ogólnej przy Al. Jerozolimskie 44.

Odwołanie powinno dotrzeć do urzędu najpóźniej do 11 maja 2024 r. Data wpływu ma znaczenie, a nie data wysyłki.

Po rozpatrzeniu wszystkich odwołań, pod koniec maja zostanie przedstawiona ostateczna lista projektów, na które warszawiacy będą mogli oddać swoje głosy już w czerwcu.